Regelmatig voeren jongeren via sociale media campagne met hun zelfgemaakte clips om duurzaam en eerlijk eten onder de aandacht te brengen. Er zijn al verschillende spannende wedstrijden geweest, waarin klassen tegen elkaar strijden: wie kan het best campagne voeren!!
Food from the Hood Campagne
Met de beste twee animatieclips van de klas voeren de leerlingen een week lang campagne via social media om zo hun ideeën over duurzaam eten onder de aandacht te brengen. Na een inhoudelijk les tijdens Food from the Hood zijn de leerlingen de biologische boer op geweest, hebben een smaak test gedaan en vervolgens hun ideeën over duurzaam en eerlijk eten verbeeld in een animatieclip. De verschillende campagneclips zijn inmiddels alleen al op het Campagne YouTube Channel al ruim 6000 keer bekeken!!
Campagnes Culemborg 2012
In Culemborg is actief campagne gevoerd als onderdeel van de grotere campagne ’Culemborg Gezond’. Op 5 juli reikte wethouder Roeland Geertzen hun prijs uit onder belangstelling van velen! Het winnende koppel krijgt een cheque voor een kookworkshop op maat van "Spruit!Buiten". Lees hier het blog over de campagne in Culemborg.
Campagne Dag van de Duurzaamheid 2011
Het was een spannende strijd tussen de klassen uit Amsterdam, Culemborg en Eindhoven die hebben meegedaan aan de ‘Food from the Hood Campagne’ 2011! Vanaf 11-11-11, de dag van de duurzaamheid, hebben 6 klassen, van 4 verschillende scholen een week lang via sociale media succesvol campagne gevoerd met hun zelfgemaakte animatieclips over duurzaam eten. Het beste is campagne gevoerd door Klas 2VZ van het Calandlyceum Amsterdam. Gefeliciteerd, 2VZ!’. Bekijk hier het filmpje van ’The making off Bio vs. Poison’, één van de best bekeken clips.
Clips Delen
Laat de stem van de jongeren over Duurzaam Eten zien en horen en voer samen met de jongeren campagne! Zet de clips op Hyves, Facebook en Twitter via het Clips voor Vrijheid YouTube kanaal.
Wat is jouw favoriete campagne clip?
-
Paulien en Elise - Goedkoper food
‘Hoe meer mensen biologisch kopen hoe goedkoper alles wordt’, laten Paulien en Elise in hun clip ‘Goedkoper Food’ zien. In een stripachtige clip, maken de makers duidelijk dat we met zijn allen een duurzamere wereld kunnen creëren als iedereen meedoet. Dat het scheelt als iedereen een kleine stap in de goede richting zou zetten. Commercieel goed doordacht!
Deze clip is gemaakt op het Konining Wilhelmina College in Culemborg.
Ga naar het Youtube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Amal en Janis - Bio vs. Poison
In Bio vs Poison vliegen twee sexy meiden, zittend op knaloranje wortels, door de lucht. De Bio Girl is onbespoten en gaat de strijd aan met haar bespoten rivaal: Poison Chick. Het gevecht barst los en Poison Chick valt als verliezer uit de lucht. Game over! De makers, Amal en Janis, sluiten hun unieke beeldverhaal af met de boodschap: ‘bio is de best’.
Deze clip is gemaakt op het Caland Lyceum in Amsterdam.
Ga naar het YouTube kanaal via en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Brian en Manuel - Go fair
Iedereen verdient toch een goed salaris? Dat vinden Brian en Manuel en verbeelden deze boodschap op een humoristische doch confronterende manier in hun clip. Ze toveren in hun clip het jongetje dat eerst arm is, in een volgend shot om in een rijk gastje behangen met bling bling en een zonnebril en laten daarmee in een kort maar krachtige beeldtaal zien hoe de rollen ook verdeeld kunnen zijn. Ze roepen de kijker op: Go fair!
Deze clip is gemaakt op het Konining Wilhelmina College in Culemborg.
Ga naar het Youtube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Anouk en Marte - Bewuste Keuze
In de clip Bewuste Keuze vragen Anouk en Marte zich af of als bestrijdingsmiddelen niet goed zijn voor dieren, ze dan wel goed voor ons zijn. Ze gebruiken hun eigen foto’s waardoor de kijker zich goed met hun kan identificeren. Ze willen de kijker meegeven: “Dat iedereen goed na moet denken voordat je iets eet of koopt.”
Deze clip is gemaakt op het Sint Joriscollege in Eindhoven.
Ga naar het Youtube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Sofie, Kim en Martha - Doe groen!!!
‘De wereld wordt vervuild. We kunnen het langzaam veranderen.’, laten Sofie, Kim en Martha de kijker weten op een originele manier. Ze laten een slak langs de rand van de wereldbol glijden. De wereld draait en staat vol met fabrieken en auto’s, maar de slak trekt, hoe langzaam ook, een groep mensen met zich mee die zeggen: ‘We kunnen het langzaam veranderen, zolang we het met z’n allen doen’. Met de aansprekende slogan: ‘Jij kunt ook groen doen!’, sluiten ze de clip af terwijl de mensen letterlijk steeds groener worden!
Deze clip is gemaakt op het Sint Joriscollege in Eindhoven.
Ga naar het YouTube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Delano, Mark en Sjors - Biologische ruzie
In deze humoristische clip worden twee tegengestelde meningen tegenover elkaar gezet. Een slecht gehumeurde smiley zegt tegen de vrolijke: ‘rot op met je bio zooi’, waarop de vrolijke hem probeert te overtuigen van hoe lekker het is door hem biologische tomaten te laten proeven. Dit valt goed in de smaak. De boodschap wordt duidelijk: ‘Oordeel nooit voor je iets nog nooit geproefd hebt. Probeer ook biologisch eten!’. De kracht van deze clip is de humorvolle aanpak waarmee herkenbare meningen kort worden neergezet.
Deze clip is gemaakt op het Pleincollege Sint-Joris in Eindhoven. Klas V2C.
Deel deze clip via het YouTube kanaal via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Patrick en Geert - Waar Let JIJ op
‘Welke keuze maak jij als consument?’ vragen Patrick en Geert aan de kijker, op een indringende manier in hun clip ‘Waar let JIJ op?”. Ze lijden de kijker door sterk en simpel gebruik van heldere beelden op weg langs verschillende keuzes die je kan maken bij de aanschaf van eten. Ze helpen de kijker ook met de juiste keuze maken door het geven van doelgerichte informatie op een luchtige manier. De muziek zorgt voor extra concentratie, snelheid en sfeer.
Deze clip is gemaakt op het Pleincollege Sint-Joris in Eindhoven.
Ga naar het YouTube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Nick en Mariem - BOER VS BUSINESS
Wat heeft mooi en lelijk eten te maken met er mooi of lelijk uitzien? Dat laten Nick en Mariem in hun clip zien. De boert leert de businessvrouw op een leuke manier een duurzaam lesje. De business vrouw ploft dan weer bijna van dikte uit elkaar en slinkt dan weer in en wordt zo slank als een den tijdens het gesprek, goede beeldtaal!
Deze clip is gemaakt op het Caland Lyceum in Amsterdam. Klas 2Vz.
Deel deze clip via het YouTube kanaal via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Inssaf en Janissa - Biologisch?
‘Wat is biologisch eigenlijk?’ De makers van deze clip, vier meiden, zoeken het uit op bio boerderij de Boterbloem in Amsterdam. Ze laten hun eigen zoektocht naar deze vraag in vogelvlucht zien in een losse en snel gemonteerde clip. Ze hebben foto’s van zichzelf gebruikt op de boerderij en het land, waardoor de clip een documentair karakter krijgt.
De clip is gemaakt op het Caland Lyceum in Amsterdam.
Deel deze clip via het YouTube kanaal via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Feike en Sabir - Vrij zijn
In de clip van Sabir en Feike staan een varken, een koe en een kip in een stal achter tralies. Een tekst zegt: ‘Wij willen vrij buiten lopen’. Een grote hand (der gerechtigheid) schuift in beeld, tilt de dieren op en laat ze los in de wei. ‘Weg met de megastallen. Wij buiten, zij buiten’. Knap hoe de makers met zo weinig beelden toch deze boodschap op een verrassende manier weten over te dragen.
Deze clip is gemaakt op het Caland Lyceum in Amsterdam. klas 2Vz.
Ga naar het YouTube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Britt en Rafael - Weet wat je eet
“Weet jij wat er allemaal op je voedsel zit?”. Vragen Britt en Rafael zich af. En nemen de kijker mee op een reis langs verschillende boomgaarden. Ze zien van alles gebeuren, een vogel poept op een appel met een gezicht van de maker zelf, er wordt gif op gespoten door een duiveltje. Tot ze langs een biologische boomgaard komen en een engeltje zien die i.p.v. gif, water giet op een appel met het gezicht van de andere maker. Met de slogan: ‘Met biologisch eten kun je gif vergeten’ sluiten ze deze absurdistische reis langs ‘goed’ en ‘kwaad’ af.
Deze clip is gemaakt op O.R.S. Lek en Linge in Culemborg.
Ga naar het YouTube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.
-
Joann en Laura - Faire trade!
Kies jij al fairtrade? De grappige cartoons in deze clip nemen je mee in de wereld van de fairtade en niet fairtrade boeren. Niet fairtrade kiezen kan bijna niet meer na het zien van deze overtuigde clip.
Deze clip is gemaakt op het O.R.S. Lek en Linge in Culemborg.
Ga naar het YouTube kanaal en deel deze clip via Hyves, Facebook of e-mail.